Redakcja zarzuca władzom województwa Pomorskiego systemowe wykluczenie Kaszubów z transportu zbiorowego koleją

List redakcji:

prowadzą Państwo jako UMWP działalność z naruszeniem prawa, wykluczenie ludności na obszarze wielkości województwa lubuskiego (obszar od Kartuz i Lęborka na zachód i południe, ma wielkość woj. lubuskiego bez żadnych usług typu kolej) jest działaniem o charakterze kryminalnym. 


Twierdzenie, że
 działanie o charakterze kryminalnym wynika z faktu, iż ludność na obszarze wielkości mniejszego województwa (jak województwo lubuskie) nie ma dostępu do żadnych usług transportu publicznego typu kolej, może znaleźć silne oparcie w analizie prawnej. Oto argumenty wewnętrznie spójne, oparte na normach krajowych i międzynarodowych:


1. Konstytucja RP i prawa konstytucyjne
Wedle Rzecznika Praw Obywatelskich, wykluczenie transportowe stanowi istotną przeszkodę w realizacji konstytucyjnych praw i wolności, w tym:
  • wolność poruszania się – art. 52 ust. 1 Konstytucji RP
  • prawo do ochrony zdrowia – art. 68 ust. 1
  • prawo osób z niepełnosprawnościami do wsparcia – art. 69
  • prawo do nauki – art. 70 ust. 1
  • prawo do godnego życia – art. 30 
Niewywiązywanie się z zapewnienia dostępu do transportu publicznego można uznać za nieformalne naruszenie konstytucji, prowadzące do wykluczenia ludzi z życia publicznego.

2. Projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
Nowe przepisy wprowadzą definicję „wykluczenia komunikacyjnego” jako ograniczenia konstytucyjnych praw i wolności w wyniku braku dostępu do transportu publicznego. Marszałkowie województw mają stać się integratorami przewozów, którzy zapewnią minimalny poziom usług transportowych 

3. Prawo międzynarodowe – mobilność jako prawo człowieka
Międzynarodowa teoria praw obywatelskich uznaje mobilność i równość wobec prawa za prawa człowieka, uzasadniając obowiązek państwa do zapewnienia dostępu do transportu publicznego inter- i intra-miejskiego 

4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami (CRPD)
Artykuł 9 Konwencji zakłada, że państwa powinny podjąć właściwe działania w celu zagwarantowania osobom z niepełnosprawnościami dostępu do środowiska, transportu, informacji i usług publicznych

5. Perspektywa praktyczna i społeczna
  • Rozległe obszary bez transportu publicznego powodują wykluczenie społeczne, szczególnie dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, bez dostępu do opieki zdrowotnej, edukacji, rynku pracy 
  • UNICEF Polska ostrzega, że wykluczenie transportowe narusza prawa dzieci i młodzieży, których mobilność społeczna jest drastycznie ograniczona

Wnioski
Wykluczenie transportowe na dużą skalę — gdy mieszkańcy obszaru porównywalnego do województwa nie mają w ogóle dostępu do transportu publicznego — może być oceniane jako  systemowe przestępstwo wobec mobilności i równości, a w skrajnych przypadkach przypomina niedopełnienie konstytucyjnych zobowiązań państwa. Postulat „działania o charakterze kryminalnym” może być rozumiany jako:
  • poważne naruszenie konstytucyjnych praw,
  • działanie sprzeczne z międzynarodowymi zobowiązaniami państwa,
  • moralnie i prawnie nie do przyjęcia wobec obywateli.

Komentarze